08-10-07

00-TUC... zo een deukje kan geen kwaad

dat hadden we beter niet gedaan: de voorkant van het vliegtuig ziet er treffelijk uit...

960

't is een Boeing 767 300 (dat is niet moeilijk uit te vissen , 't staat er in dikke letters op) met registratie OO-TUC...  verder zijn we geen luchtvaartdeskundigen... maar aan de achterkant zit er - volgens onze bescheiden mening - toch wel een stevige deuk in de carrosserie: net boven de staartstabilisator bemerken we een serieuze bluts...

961
 

we roepen er de hostess bij maar die beweert bij hoog en bij laag dat er niets aan de hand is... en wanneer we blijven zeuren wordt ze zo mogelijk nog nerveuzer... gezien we gedurende de komende lange nachtvlucht nog samen van de grond moeten, drijven we de zaak niet op de spits... het mens kan er vermoedelijk ook niet aan doen dat er deuken in haar staart zitten... maar wij nemen ons in elk geval voor om - mocht het verdomde ding vannacht neerstorten - allemaal "in blok" ons geld terug te eisen van Jetair... nee zeker... bende amateurs!!!... ons eerst zo lang laten recht staan... en dan nog moeten vliegen in een krakkemikkige Boeing...     

Later - gelukkiglijk zijn we dan al terug veilig thuis - kom ik te weten via het web dat het verdomde ding al jaren versleten is en vroeger al veelvuldig had af te rekenen met allerhande problemen.... 't is een occasie uit 1990 en vloog eerst een kleine 15 jaar voor het Braziliaanse Varig

00-TUC

voor meer info: klik op bovenstaande foto...

 

ik citeer alvast een commentaar op "piloten.be" uit 2003: 

hey guys,

Just to inform that OO-TUC did not departed for the technical flight today.

Serious problem: Fuel was leaking out of wing during fueling.....Normally there was a check foreseen from the aeronautic next thursday to see if the aircraft was airworthy but this is delayed till the end of february!

Let me be very clear about this,that aircraft is the worst I've ever seen!!!!And I cross my fingers for those who have to pass the atlantic ocean with that bird.....

Nevertheless I also doubt if this 767 is ever going to fly again...

Very sad day!
  

Goe bezig jetairfly! Volgende congé ga ik met de auto op stap!

volgens de commentaren van enkele toeristen wordt er hier grondig getwijfeld aan de correctheid rmijn verslag... jongens, er zit inderdaad een weerspiegeling in van een gebouw op de achtergrond, maar geloof me vrij: er zat een deuk in die staart... 't kan zijn dat het moeilijk zichtbaar is en 't moet zijn dat zoiets geen kwaad kan... maar die deuk, die hebben wij met verschillende passagiers duidelijk gezien... tenzij we aan collectieve gezichtsstoornis leden... wat kan na 14 dagen all-inclusive en overmatig drankverbruik gecombineerd met lange strandwandelingen doorheen wolken van ganja... maar volgens ons zat d'er een deuk... goe weten!   

 

22:35 Gepost door Yves in Algemeen | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

Commentaren

Hey,

Zo'n deukje kan inderdaad geen kwaad, want als je misschien even goed kijkt dan zie je heeeel duidelijk dat dit de weerspiegeling is van een gebouw dat naast het toestel staat.

Groeten,
Toerist

Gepost door: toerist | 22-01-08

tiens tiens ge zou nog gelijk kunnen hebben ook. Zo had ik het nog niet bekeken :-)

Gepost door: ook toerist | 23-01-08

Ben in augustus naar dom.rep geweest met jetair en niets dan lof voor hen. De tuc van jetair werd vervangen door een toetel van NEOS (italie) en dit is in prima staat. Had op voorhand wat bang maar toen ik zag dat het niet om de tuc 00 ging wist ik dat we heelhuids zouden aankomen. Door de staking van de bagageafhandeling die dag hebben de werknemers zelf alle bagage ingeladen. Hiervoor een hele dikke pluim voor jetair

Gepost door: tim | 04-09-08

Hallo,

zonder die "deuk" zou het weestandsverloop langs de romp bij de vleugels hoger zijn, wat resulteerd in een lagere vliegsnelheid, hoger brandstof verbruik. Daarnaast wordt bij het wisselen van operator (varig/jetair) ten alle tijde een D-check uitgevoerd, en daarna nog eens periodiek of na zoveel flightcycles D- en C checks uitgevoerd (Luchtvaartwetgeving). Daar komen Europese operators niet onderuit. Qua veiligheid is er zeker niets mis met dit vliegtuig aangezien zij nogsteeds operationeel is, mocht er echt iets niet door de beugel kunnen, of er zou iets goed mis zijn dan zou er geen certificate of airworthiness voor dit vliegtuig zijn afgegeven.

Gepost door: owie | 19-11-09

"Deuk" Hey,
Toch even dit ter info: Dat vlak waar de staartvleugel 'gemonteerd' zit, mag de kromming van de romp niet volgen omdat : De 'elevator trim' van het vliegtuig hier zit. Héél de staartvleugel (simultaan met die aan de andere zijde) moet een aantal graden kunnen bewegen (kantelen). Praktisch: Als het vliegtuig aan het klimmen is zou de piloot (of automatische piloot) steeds aan het stuur moeten trekken om de neus omhoog te houden. Als dit vlak (met de trim) iets naar omhoog kantelt (achterzijde), dan heeft het vliegtuig automatisch de neiging om te klimmen, zodat de piloot niet steeds aan het stuur moet trekken. Daarom moeten de staartvleugels kunnen bewegen en is dat stuk van de romp nogal raar van vorm.

Gepost door: Andy VH | 29-12-09

Dat de tuc niet van de nieuwste is weet iedereen, maar die zogezegde deuk heeft daar inderdaad niks mee te maken, om nog even mee te delen dat de tuc in 2010 compleet gerenoveerd is van binnen en van buiten en nu beschikt over de nieuwste hoogtechnologische winglets van api...

Gepost door: Maarten | 15-01-12

De commentaren zijn gesloten.